MENU...
Facebook
HEXADE.COM

Modułowa budowa obrazu

Każdy fragment przestrzeni jaki zauważamy, nie ważne czy to po prostu pokój, w którym stoimy czy obraz na ścianie galerii sztuki to jedna całość otoczenia które rejestrujemy.

Ta całość na poziomie podstawowym dzielona jest tylko trzema podziałami: pionowym, poziomym i poprzecznym. A te podziały znajdziemy dokładnie wszędzie gdzie spojrzymy. Obraz telewizyjny, fotograficzny, dzieło sztuki, rysunek na ścianie, pejzaż i w zasadzie wszystko co człowiek stworzył świadomie ma budowę modularną. A w każdym module zamykają się dowolnie poprowadzone te trzy podziały.

Oto jeden z przykładów: Obraz Gustawa Courbet – Mer Calme.

Widzimy szereg podziałów pionowych i poziomych zebranych w prostokątne moduły. Ich rozkład podkreśla dolną część obrazu, spokój i ciszę morza. Zdwojenie rytmu w jednej piątej wysokości obrazu ściąga uwagę na wybrzeże.

To jest wersja dla tych, którzy nie widzą od razu ; )

Podziały te tworzą płaszczyznę naszego obrazu i załóżmy, że obraz który rozpatrujemy to kartka papieru. Jak wszystkie inne obiekty, które możesz dostrzec gdy rozejrzysz się w około nasza kartka też jest elementem przestrzeni. Pamiętaj, że zawsze od tej przestrzeni będzie zależeć. Uważasz, że to dziwne - weźmy chociaż oświetlenie otoczenia - od barwy i natężenia światła zależy barwa i natężenie kolorów na naszym obrazie, ale puki co nie o kolorach chcę dzisiaj opowiadać. Podziel teraz kartkę najpierw na dwie połowy rysując linie pionową a potem na cztery - rysują linie poziomą. otrzymasz cztery identyczne moduły. I są to najważniejsze dzisiaj dla Ciebie moduły.

Ponieważ w naszym kręgu kulturowym czyta się od lewej do prawej strony - moduł lewy górny będzie przez widza dostrzeżony pierwszy. Po prostu nasze oczy szukają tego pola najpierw, podświadomie przyzwyczajone, że od tego miejsca rozpoczynamy czytanie. Ten moduł jest najsilniejszy - wszystko co w nim umieścisz wyda się ważne - będzie miało pierwszeństwo przed resztą (oczywiście są wyjątki i metody żeby było inaczej ale o tym potem). Drugi w hierarchii będzie moduł prawy górny, trzeci będzie lewy dolny, czwarty prawy dolny. Dwa górne moduły skupiają uwagę - rzeczy w nich umieszczone będą sprawiały wrażenie biegnących w górę, dwa dolne moduły są mniej ważne a rzeczy w nich będą spadać w dół - spróbuj sam - im bliżej górnej krawędzi kartki coś narysujesz tym lżejsze się wyda, bliżej dolnej krawędzi będzie odwrotnie.

Jeszcze jedna ważna rzecz istnieje martwe pole postrzegania - to znaczy ze na naszej kartce niewidoczne bądź uznane za nie ważne będą rzeczy ułożone blisko wszystkich czterech krawędzi - uznaje sie że jest to przestrzeń około 3 do 5 procent całej płaszczyzny przy każdej krawędzi. (powyżej oznaczone jaśniejszym szarym)

Zobacz Też...

NAPISZ DO MNIE...

Realizacja: HEXADE.NET (Grafik, projektant, webdesigner)